Teaching Literature in the EFL Classroom

  • Afflerbach, P. (Ed.) (2016). Handbook of individual differences in reading: Reader, text, and context. New York: Routledge.
  • Alsup, J. (2010). Young adult literature and adolescent identity across cultures and classrooms: Contexts for the literary lives of teens. London: Routledge.
  • Bamford, J., & Day, R. R. (2010). Extensive reading activities for teaching language (7 ed.). Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bland, J. (2015). Children's literature and learner empowerment: Children and teenagers in English language education. London: Bloomsbury.
  • Bland, J., & Lütge, C. (2013). Children's literature in second language education. London, New York: Bloomsbury Academic.
  • Caspari, D. (1994). Kreativität im Umgang mit literarischen Texten im Fremdsprachenunterricht: Theoretische Studien und unterrichtspraktische Erfahrungen. Europäische Hochschulschriften. Reihe XI, Pädagogik Publications universitaires européennes. Série XI, Pédagogie: vol. 611. Frankfurt am Main, New York: P. Lang.
  • Chen, X., Dronjic, V., & Helms-Park, R. (Eds.) (2016). Reading in a second language: Cognitive and psycholinguistic issues. London, New York: Routledge.
  • Collie, J., & Slater, S. (1987). Literature in the language classroom: A resource book of ideas and activities. Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Duncan, D. (2009). Teaching children's literature: Making stories work in the classroom. London: Routledge.
  • Ferris, D., & Hedgcock, J. (2018). Teaching readers of English: Students, texts, and contexts (2 ed.). London: Routledge.
  • Hallet, W. (2016). Genres im fremdsprachlichen und bilingualen Unterricht: Formen und Muster der sprachlichen Interaktion. Seelze: Klett/Kallmeyer.
  • Hallet, W., Surkamp, C., & Krämer, U. (Eds.) (2015). Literaturkompetenzen Englisch: Modellierung, Curriculum, Unterrichtsbeispiele. Seelze: Klett/Kallmeyer.
  • Heinz, S. (2011). Robert Swindells' Stone cold: Teacher's guide (1. Aufl.). Stuttgart: Klett Sprachen.
  • Heinz, S. (2016). David Almonds' Skellig: Teacher's guide (1. Aufl.). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • Heinz, S. (2018). Researching multimodal reader response(s) in the EFL classroom. In A.-J. Zwierlein, J. Petzold, K. Boehm, & M. Decker (Eds.), Proceedings of the Conference of the German Association for the Study of English: volume 39. Anglistentag 2017 Regensburg: Proceedings (pp. 335–348). Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier.
  • Heinz, S. (2020). Multimodale Wissensrepräsentation in der Fremdsprache: Lesestudie in der Sekundarstufe I und literaturdidaktische Zugänge im Sinne eines „multimodal approach to reading and teaching literature“. In T. Heinz, B. Brouër, M. S. Janzen, & J. Kilian (Eds.), Formen der (Re-)Präsentation fachlichen Wissens: Ansätze und Methoden für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung in den Fachdidaktiken und den Bildungswissenschaften (pp. 93–120). Münster, New York: Waxmann.
  • Heinz, S., & Hesse, M. (2018). Literatur unterrichten. In C. Lütge (Ed.), Englisch Methodik: Handbuch für die Sekundarstufe I und II (2 ed., pp. 85–106). Berlin: Cornelsen.
  • Heinz, S., Hesse, M., & Lütge, C. (Eds.) (2012). Poetry: Express yourself. Praxis Englisch. (5).
  • Hesse, M. (2002). Jugendliteratur als Schreiblehre: Untersuchungen zum Verhältnis von Lesen und Schreiben im Englischunterricht der Sekundarstufe I. Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr.
  • Hesse, M. (2009). Teenage fiction in the active English classroom (1. Aufl.). Uni-Wissen Anglistik, Amerikanistik. Stuttgart: Klett Lerntraining.
  • Hesse, M. (2016). The English teacher's handbook of youth literature: Why, what and how to read in the classroom (1. Aufl.). Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH.
  • Hollm, J. (Ed.) (2009). Literaturdidaktik und Literaturvermittlung im Englischunterricht der Sekundarstufe I. Koblenz-Landauer Studien zu Geistes-, Kultur- und Bildungswissenschaften: Vol. 5. Trier: WVT Wiss. Verl. Trier.
  • Israel, S. E., & Duffy, G. G. (Eds.) (2017). Handbook of research on reading comprehension (2 ed.). New York: Routledge. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com/lib/christianalbrechts/detail.action?docID=4773012
  • Koda, K. (2020). Theory-guided reading instruction in second-language classrooms. In N. Polat, T. Gregersen, & P. D. MacIntyre (Eds.), Research-driven pedagogy: Implications of L2A theory and research for the teaching of language skills (pp. 35–54). New York, NY: Routledge.
  • Krashen, S. D. (2004). The power of reading: Insights from the research (2 ed.). Westport, Conn., London: Libraries Unlimited.
  • Küster, L., Lütge, C., & Wieland, K. (Eds.) (2015). Literarisch-ästhetisches Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie – Empirie – Unterrichtsperspektiven. Kolloquium Fremdsprachenunterricht: Vol. 52. Frankfurt a.M: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften. Retrieved from https://doi.org/10.3726/978-3-653-04644-1
  • Lazar, G. (1993). Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Cambridge teacher training and development.
  • Lütge, C. (Ed.) (2019). Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literaturdidaktik. Grundthemen der Literaturwissenschaft. Berlin: De Gruyter.
  • Middeke, M., Müller, T., Wald, C., & Zapf, H. (Eds.) (2012). English and American studies: Theory and practice. Stuttgart, Weimar: Velag J.B. Metzler.
  • Nation, I. S. P., & Waring, R. (2020). Teaching extensive reading in another language. ESL & applied linguistics professional series. New York, London: Routledge.
  • Nünning, A., & Surkamp, C. (2016). Englische Literatur unterrichten 1: Grundlagen und Methoden (4. aktualisierte Auflage). Seelze-Velber: Klett/Kallmeyer.
  • Nuttall, C., & Alderson, J. C. (2012). Teaching reading skills in a foreign language (11 ed.). Macmillan books for teachers. Oxford: Macmillan.
  • O'Sullivan, E., & Rösler, D. (2013). Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Stauffenburg Einführungen. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
  • Paran, A., & Robinson, P. C. (2016). Literature. Oxford: Oxford University Press.
  • Petersohn, R., & Volkmann, L. (2006). Shakespeare didaktisch I: Neue Perspektiven für den Unterricht. Stauffenburg-Handbücher: Vol. 8. Tübingen: Stauffenburg-Verl.
  • Watkins, P. A., & Thornbury, S. (2017). Teaching and developing reading skills. Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.