Dennis Büscher-Ulbrich

buescher Wiss. Mitarbeiter (Post-Doktorand) am Englischen Seminar der CAU zu Kiel
(Vertretung Elternzeit Prof. Dr. Christian Huck)

Raum 208
Telefon: +49 (0) 431/880-4088
buescher@anglistik.uni-kiel.de

Sprechstunden nach Vereinbarung
 

 


Forschungsinteressen

Critical Theory and French Post-Marxism, Urban Cultural Studies, Aesthetics and Political Philosophy, Film and Media Theory, Avant-Garde and Modernism Studies, Black Studies, Second Wave Feminism, Auditory Culture, Poetry and Poetics
 

Ausbildung

2002-2003 Studium der Anglistik und Linguistik and der Universität Bielefeld
2003-2007 Studium der Amerikanistik und Musikwissenschaft an der Universität Hamburg
2007 Magister Artium ("ausgezeichnet") bei Prof. Dr. Hans-Peter Rodenberg
2012 Promotion ("summa cum laude") im Fach Amerikanistik der Universität Hamburg

 

Stationen

2008-2011 Wiss. Mitarbeiter am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Hamburg
2011-2012 Lehrbeauftragter am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Hamburg
seit 2012 Wiss. Mitarbeiter (Post-Doc) am Englischen Seminar der CAU Kiel

 

Titel der Dissertation

Dissensual Operations: Bruce Andrews and the Problem of Political Subjectivity in Avant-Garde Poetry and Aesthetics (Publikation in Vorbereitung)
 

Forschungsaufenthalte

Fordham University, New York, im Herbst 2010, gefördert durch den Deutschen Akademischen Auslandsdienst (DAAD) und die European Association for American Studies (EAAS). Forschung zum Thema 'Critical Theory and the Interdisciplinary Uses of Poetics', betreut durch Dr. Bruce Andrews, Department of Political Science.
 

Publikationen

"Rethinking the Right to the City: Politics, Police and the Parallax of Political Economy." Rethinking Marxism. (currently under review)

"Politics and the Production of Space: Downtown with Rancière and Lefebvre." Narrating Spaces—Reading Urbanity: Exploring the Spatial Semantics of the City across Cultural Texts. Ed. Martin Kindermann and Rebekka Rohleder. (Routledge 2016, in prep.)

'Taoist Muckracking in Verse? Peter Dale Scott's 'The Tao of 9/11' as Aesthetico-Political Medi(t)ation' in: The Poetry of Peter Dale Scott, ed. Bryan Sentes. (in Vorbereitung)

"Book Review: Shane Denson, Postnaturalism, Frankenstein, Film, and the Anthropotechnical Interace. Bielefeld: transcript 2014." LWU Themenheft: Serial Narratives, ed. Kathleen Loock. Literatur in Wissenschaft und Unterricht LXVII 1/2 2014.

'Innovation – Konvention: Transdisziplinäre Beiträge zu einem kulturellen Spannungsfeld, ed. Dennis Büscher-Ulbrich, Stefanie Kadenbach, Martin Kindermann (Bielefeld: transcript, 2013).

'What’s that "New Thing"? Free Jazz and New Black Poetry Between Oral Tradition and Avant-Garde Impulse' in: Innovation - Konvention: Transdisziplinäre Beiträge zu einem kulturellen Spannungsfeld, ed. Dennis Büscher-Ulbrich, Stefanie Kadenbach, Martin Kindermann (Bielefeld: transcript, 2013).

'The Contextualizing Capacity of the Writing Itself: Bruce Andrews with Dennis Büscher-Ulbrich' in: Jacket2, ed. Julia Bloch und Michael S. Hennessey (Philadelphia, October 2012).

"The Right to the City: Emancipatory Politics and the Trouble with La Police." (currently under review)

'Baraka in 2010: 'To understand it as a worker and understand it as an intellectual' – an interview with Amiri Baraka (Newark, September 23, 2010)." Ed. Julia Bloch and Michael S. Hennessey. Jacket2 (Philadelphia, September 2014).


'Bruce Andrews, Dissensus and the Critique of Subjectivity' in: Bruce Andrews: A Symposium & Reading, ed. Elisabeth Frost (New York: Fordham, 2012)

'S=P=R=A=C=H=E?' (Dennis Büscher-Ulbrich), 'LESER-RÜCKKAUFVEREINBARUNG' (Bruce Andrews), 'Der Geldwert von Gedichten' (Charles Bernstein) in: Karawa #4, ed. Tobias Amslinger und Norbert Lange (Berlin, October 2012).

'Bilingual reading in Berlin (September 11, 2012, at Lettrétage, with Tobias Amslinger, Norbert Lange, Mathias Traxler, and Charles Bernstein)' in: Jacket2, ed. Julia Bloch und Michael S. Hennessey (Philadelphia, November 2012).

'The Poet as Reader as Editor: Bruce Andrews’s Textual Practice in the Light of Western Marxism' in: Kultur – Subjektivität – Authentizität. Entgrenzungen: von Intertextualität bis Transmedialität, ed. Claudia Heuer und Timo Lüth. (in Vorbereitung)

'The Soundtrack of Our Lives? Zur Funktionalisierung von Musik in der Popliteratur' in: Poetik der Oberfläche: Die Deutschsprachige Popliteratur der 1990er Jahre, ed. Olaf Grabienski, Till Huber, Jan-Noël Thon (Berlin: De Gruyter, 2011), 165-184.

'Identitätsverwechslung', 'Vodoo für Anti-Kommunistische Touristen', 'Zeichen Sprache' (übersetzt aus d. Amerikanischen, mit einem Vorwort, im Original verfasst von Bruce Andrews) in: Randnummer #3, ed. Philipp Günzel und Simone Kornappel (Hamburg/Berlin, Januar 2011), 52-59.

'Schamanismus, Rausch und performative Lyrik in den USA: Allen Ginsberg, Michael McClure und Jim Morrison' in: Wahnsinn in der Kunst: kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert, ed. Susanne Rohr und Lars Schmeink (Trier: VWT, 2011), 123-149. (mit Hans-Peter Rodenberg)

'The Poet/Poem as Agent Provocateur: Sounding the Performative Dimension of Amiri Baraka’s "Somebody Blew Up America"' in: States of the Art: Considering Poetry Today, ed. Klaus Martens und Ramin Djahazi (Würzburg: Königshausen und Neumann, 2010), 86-101.

'A Howl Against Corporate Liberal Culture: Zur Verschränkung von Kulturkritik und Ästhetik in der Lyrik der amerikanischen Nachkriegsavantgarde' in: Post-Coca-Colanization: Leben in der postglobalen Welt, ed. Sophia Komor und Rebekka Rohleder (Frankfurt: Lang, 2009), 111-130.

'Subverting the Dominant Paradigm: Lawrence Ferlinghetti’s Oral Messages as Epitome of an Engaged Poetics,' Magisterarbeit, (Hamburg, 2007).

'Ideologisch motivierte Musikzensur in "God’s Own Country": Mechanismen der Zensur im Kampf um die amerikanische Mainstreamkultur' in: "Nur für Erwachsene" – Rock- und Popmusik: zensiert, diskutiert, unterschlagen, ed. Roland Seim und Josef Spiegel (Münster: Telos, 2004), 38-44.
 

Lehre

  • The Prison as Prism: Race, Class, and Social Death in the United States (2015)
  • Adapted Masculinity: Male Protagonists and Masculinities from Book to Screen (2015)
  • Concepts and Methodologies: Exemplarische Einführung (2015)
  • The Horror! Theorizing the Horror Film (2015)
  • Einführung in die Kulturwissenschaft (Vorlesung 2014/2015)
  • Poetry and Cultural Studies (2015)
  • The Right to the City: Urbanism, Culture, and the Production of Space (2015)
  • Urbanism(s) and the Production of Space (2014)
  • More Than Meets The Eye: Music, Text, and Auditory Culture (2014)
  • The Horror! Theorizing the Horror Film (2014)
  • Poetry and Cultural Studies (2014)
  • Urban Space and Auditory Culture(s): New York City's Lower East Side and London's East End (2013)
  • Digging: A Critical Survey of Black American Poetry (2013)
  • 'A commodity is therefore a [...] thing': Theoretical Approaches to Studying Material Culture (2012/13)
  • From Phonic to Sonic: The Emergence and Popularization of the Audio-Poem (2012/13)
  • More than Meets the Eye: Reading Audiotexts, Sounding Auditory Culture (2012)
  • American Écriture Féminine: From Whitman to Acker and Beyond (2012)
  • Concepts and Methodologies: Exemplarische Einführung in die Literaturwissenschaft (2011/12)
  • Intermedial Comparative Analysis: Detective Fiction - From Dime to Screen to Game (2011/12)
  • Poetry and Cultural Studies (2011)
  • The Politics of Sound: Reading Poetry and Music (2010/11)
  • Performing Blackness: The Black Arts Movement 1965-1975 (2010/11)
  • Queer is Everywhere: 20th Century Queer Literature (mit R. Rohleder) (2010)
  • The Pen and the Pipe Bomb: Representing the Anarchist (mit R. Rohleder) (2009/10)
  • Off-Off-Broadway and Beyond: Experimental Theatre and Avant-Garde Performance 1945 - 1970 (2009; 2011/12)
  • From Whitman to Ginsberg: American Visionary Poetry and the Emersonian Tradition (2008/09)
  • Poetry and Jazz in Performance: Ein Ästhetisches Paradigma der US-Nachkriegsbohème (2008)