Dennis Büscher-Ulbrich

buescher Wiss. Mitarbeiter (Post-Doktorand) am Englischen Seminar der CAU zu Kiel
(Vertretung Elternzeit Prof. Dr. Christian Huck)

Raum 208
Telefon: +49 (0) 176 / 49-127-114
buescher@anglistik.uni-kiel.de

Sprechstunden nach Vereinbarung
 

 


Forschungsinteressen

Urban Cultural Studies, Surplus Rebellions, Marx and the United States, Critical Theory and Psychoanalysis, Politics and Aesthetics, Avant-Garde and Modernism Studies, Film Studies, Black Music, Poetry and Poetics

Ausbildung

2002-2003 Studium der Anglistik und Linguistik and der Universität Bielefeld
2003-2007 Studium der Amerikanistik und Musikwissenschaft an der Universität Hamburg
2007 Magister Artium ("ausgezeichnet") bei Prof. Dr. Hans-Peter Rodenberg
2012 Promotion ("summa cum laude") im Fach Amerikanistik der Universität Hamburg

 

Stationen

2008-2011 Wiss. Mitarbeiter am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Hamburg
2011-2012 Lehrbeauftragter am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Hamburg
seit 2012 Wiss. Mitarbeiter (Post-Doc) am Englischen Seminar der CAU Kiel

 

Titel der Dissertation

Forschungsaufenthalte

Fordham University, New York, im Herbst 2010, gefördert durch den Deutschen Akademischen Auslandsdienst (DAAD) und die European Association for American Studies (EAAS). Forschung zum Thema "Critical Theory and the Interdisciplinary Uses of Poetics", betreut durch Dr. Bruce Andrews, Department of Political Science.
 

Publikationen

"Introducing Disagreement: Rancière's Anti-Sociology and the Parallax of Political Subjectivity and Political Economy (of Racism)." Power Relations in Black Lives: Reading African American Literature and Culture with Bourdieu and Elias. Ed. Christa Buschendorf (Bielefeld: transcript, 2017), 257-279.

"The New Right, Neoliberalism, and the Real of Capital." Coils of the Serpent 2 (2017). (currently under review)

"Politics and the Production of Space: Downtown with Rancière and Lefebvre." Narrating Spaces—Reading Urbanity: Exploring the Spatial Semantics of the City across Cultural Texts. Ed. Martin Kindermann and Rebekka Rohleder. (Routledge 2018, in prep.)

"Book Review: Shane Denson, Postnaturalism, Frankenstein, Film, and the Anthropotechnical Interace. Bielefeld: transcript 2014." LWU Themenheft: Serial Narratives, ed. Kathleen Loock. Literatur in Wissenschaft und Unterricht LXVII 1/2 2014.

"Baraka in 2010: 'To understand it as a worker and understand it as an intellectual' – an interview with Amiri Baraka (Newark, September 23, 2010)." Ed. Julia Bloch and Michael S. Hennessey. Jacket2 (Philadelphia, September 2014).

Innovation – Konvention: Transdisziplinäre Beiträge zu einem kulturellen Spannungsfeld, ed. Dennis Büscher-Ulbrich, Stefanie Kadenbach, Martin Kindermann (Bielefeld: transcript, 2013).

"What’s that 'New Thing'? Free Jazz and New Black Poetry Between Oral Tradition and Avant-Garde Impulse" in: Innovation - Konvention: Transdisziplinäre Beiträge zu einem kulturellen Spannungsfeld, ed. Dennis Büscher-Ulbrich, Stefanie Kadenbach, Martin Kindermann (Bielefeld: transcript, 2013).

"The Contextualizing Capacity of the Writing Itself: Bruce Andrews with Dennis Büscher-Ulbrich" in: Jacket2, ed. Julia Bloch und Michael S. Hennessey (Philadelphia, October 2012)

'Bruce Andrews, Dissensus and the Critique of Subjectivity' in: Bruce Andrews: A Symposium & Reading, ed. Elisabeth Frost (New York: Fordham, 2012).

'S=P=R=A=C=H=E?' (Dennis Büscher-Ulbrich), 'LESER-RÜCKKAUFVEREINBARUNG' (Bruce Andrews), 'Der Geldwert von Gedichten' (Charles Bernstein) in: Karawa #4, ed. Tobias Amslinger und Norbert Lange (Berlin, October 2012).

'Bilingual reading in Berlin (September 11, 2012, at Lettrétage, with Tobias Amslinger, Norbert Lange, Mathias Traxler, and Charles Bernstein)' in: Jacket2, ed. Julia Bloch und Michael S. Hennessey (Philadelphia, November 2012).

'The Soundtrack of Our Lives? Zur Funktionalisierung von Musik in der Popliteratur' in: Poetik der Oberfläche: Die Deutschsprachige Popliteratur der 1990er Jahre, ed. Olaf Grabienski, Till Huber, Jan-Noël Thon (Berlin: De Gruyter, 2011), 165-184.

'Identitätsverwechslung', 'Vodoo für Anti-Kommunistische Touristen', 'Zeichen Sprache' (übersetzt aus d. Amerikanischen, mit einem Vorwort, im Original verfasst von Bruce Andrews) in: Randnummer #3, ed. Philipp Günzel und Simone Kornappel (Hamburg/Berlin, Januar 2011), 52-59.

'Schamanismus, Rausch und performative Lyrik in den USA: Allen Ginsberg, Michael McClure und Jim Morrison' in: Wahnsinn in der Kunst: kulturelle Imaginationen vom Mittelalter bis zum 21. Jahrhundert, ed. Susanne Rohr und Lars Schmeink (Trier: VWT, 2011), 123-149. (mit Hans-Peter Rodenberg)

'The Poet/Poem as Agent Provocateur: Sounding the Performative Dimension of Amiri Baraka’s "Somebody Blew Up America"' in: States of the Art: Considering Poetry Today, ed. Klaus Martens und Ramin Djahazi (Würzburg: Königshausen und Neumann, 2010), 86-101.

'A Howl Against Corporate Liberal Culture: Zur Verschränkung von Kulturkritik und Ästhetik in der Lyrik der amerikanischen Nachkriegsavantgarde' in: Post-Coca-Colanization: Leben in der postglobalen Welt, ed. Sophia Komor und Rebekka Rohleder (Frankfurt: Lang, 2009), 111-130.

'Subverting the Dominant Paradigm: Lawrence Ferlinghetti’s Oral Messages as Epitome of an Engaged Poetics,' Magisterarbeit, (Hamburg, 2007).

'Ideologisch motivierte Musikzensur in "God’s Own Country": Mechanismen der Zensur im Kampf um die amerikanische Mainstreamkultur' in: "Nur für Erwachsene" – Rock- und Popmusik: zensiert, diskutiert, unterschlagen, ed. Roland Seim und Josef Spiegel (Münster: Telos, 2004), 38-44.

Lehre

  • Riot City: Struggles of the Racialized Urban Poor (2016-17)
  • New Social Movements - New Social Media (2016-17)
  • Ramp Ambush: Contemporary Black Music Studies (2016-17)
  • Sreening Masculinities: Hegemonic Masculinity in Theory and Film (2016-17)
  • American Modernisms: Toomer, Dos Passos, Gold, Barnes (2016-17)
  • The Prison as Prism: Race, Class, and Social Death in the United States (2015)
  • Adapted Masculinity: Male Protagonists and Masculinities from Book to Screen (2015)
  • Concepts and Methodologies: Exemplarische Einführung (2015)
  • The Horror! Theorizing the Horror Film (2015)
  • Introduction to Cultural Studies (2014-15)
  • Poetry and Cultural Studies (2015)
  • The Right to the City: Urbanism, Culture, and the Production of Space (2015)
  • Urbanism(s) and the Production of Space (2014)
  • More Than Meets The Eye: Music, Text, and Auditory Culture (2014)
  • The Horror! Theorizing the Horror Film (2014)
  • Poetry and Cultural Studies (2014)
  • Urban Space and Auditory Culture(s): New York City's Lower East Side and London's East End (2013)
  • Digging: A Critical Survey of Black American Poetry (2013)
  • 'A commodity is therefore a [...] thing': Theoretical Approaches to Studying Material Culture (2012-13)
  • From Phonic to Sonic: The Emergence and Popularization of the Audio-Poem (2012-13)
  • More than Meets the Eye: Reading Audiotexts, Sounding Auditory Culture (2012)
  • American Écriture Féminine: From Whitman to Acker and Beyond (2012)
  • Concepts and Methodologies: Exemplarische Einführung in die Literaturwissenschaft (2011-12)
  • Intermedial Comparative Analysis: Detective Fiction - From Dime to Screen to Game (2011-12)
  • Poetry and Cultural Studies (2011)
  • The Politics of Sound: Reading Poetry and Music (2010-11)
  • Performing Blackness: The Black Arts Movement 1965-1975 (2010-11)
  • Queer is Everywhere: 20th Century Queer Literature (mit R. Rohleder) (2010)
  • The Pen and the Pipe Bomb: Representing the Anarchist (mit R. Rohleder) (2009-10)
  • Off-Off-Broadway and Beyond: Experimental Theatre and Avant-Garde Performance 1945 - 1970 (2009; 2011-12)
  • From Whitman to Ginsberg: American Visionary Poetry and the Emersonian Tradition (2008-09)
  • Poetry and Jazz in Performance: Ein Ästhetisches Paradigma der US-Nachkriegsbohème (2008)